RED BULL AIR RACE

Pierwsze samolotowe wyścigi RED BULL’a (Red Bull Air Race) miały swój początek w 2003 roku. Więcej o historii tych wyścigów możecie przeczytać na oficjalnej stronie.

Co roku wyścigi odbywają się w dwóch kategoriach: MASTER Class oraz CHALLANGER Cup.

MASTER CLASS

W tej kategorii startuje i konkuruje ze sobą 14 pilotów, którzy podczas 8 wyścigów  odbywających się w różnych miejscach naszego globu walcząc o tytuł Red Bull Air Race World Champion.

Wyścig polega na jak najszybszym przelocie po wyznaczonym torze, m.in. pomiędzy nadmuchanymi pylonami, w taki sposób, aby zdobyć jak najmniej punktów karnych. W każdym z ośmiu wyścigów piloci zbierają punkty i po zakończeniu sezonu zdobywca największej ilości punktów otrzymuje tytuł Red Bull Air Race Champion.

Challenger Cup

Wyścigi Challenger Cup oferują młodym, utalentowanym pilotom z całego świata szansę na doświadczenie „dreszczyku” sportowych emocji. Dziewięciu wybitnych pilotów, z ośmiu krajów ściga się i zdobywa punkty w wyścigach Challenger Cup.

Zawody te dają szansę nowym pilotom na zdobycie doświadczenia i umiejętności wyścigowego, bezpiecznego latania na niskich wysokościach.

Każdy pilot w Challenger Cup musi latać w co najmniej trzech z siedmiu otwartych wyścigach sezonu. Tylko trzy najlepsze wyniki każdego pilota liczą się w klasyfikacji generalnej Po siódmym wyścigu, sześciu pilotów z najlepszymi wynikami zostaje zakwalifikowanych do wyścigu finałowego.

W 2014 roku impreza gościła w Gdyni, gdzie mieliśmy przyjemność zabezpieczać medycznie trasę przelotu jako członkowie zespołu RESCUE BOAT 1.

Red Bull Air Race 2017

W tym roku wyścigi odbywają się w: Abu Dhabi (10-11.02.), San Diego (15-16.04.), Chiba (03-04.06.), Budapeszcie (01-02.07.), Kazanie (22-23.07.), rundy 6 i 7(12-13.08. i 0203.09.) gdzieś w Europie i runda 8 w Indianapolis (14-15.10.).

Abu Dhabi 2017

Pierwsza runda wyścigów w 2017 roku odbyła się 10 i 11 lutego w Abu Dhabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, nad malowniczo położoną zatoką, którą otaczają niezwykłej urody wieżowce.

Mieliśmy ponownie przyjemność pracy w składzie pierwszego zespołu ratunkowego. Wcześniej przez tydzień trenowaliśmy zgranie zespołu w akcji ratowniczej w przypadku uderzenia samolotu o taflę wody. Szkolenie odbywało się w Abu Dhabi oraz w ośrodku szkoleniowym w Dubaju. Całą imprezę cechowała niezwykle wysoka (momentami wręcz wyolbrzymiona) dbałość o bezpieczeństwo imprezy. Każdorazowej kontroli podlegali piloci, a samoloty były przed każdym lotem sprawdzane przez funkcjonariusza z psem.

W grupie mistrzowskiej startowało 14 zawodników na samolotach Edge 540 V2 i V3, oraz MXR, a w drugiej grupie 7 pilotów, w tym Polak, Łukasz „LUKE”  Czepiela /nr 6/. Piloci  tej grupy latają na samolotach Extra 300XS. W tej grupie startowała jedyna kobieta – Melanie Astles z Francji. Czas przelotu mierzony jest z dokładnością do 0,001 s. W locie poziomym piloci uzyskiwali prędkości ok 200 knts (ok 360 km/h). W trakcie treningów i zawodów zanotowano kilkukrotne przekroczenie wartości przeciążenia powyżej 12 G. Piloci byli natychmiast odsyłani na lotnisko w celu oceny ich stanu zdrowia oraz oceny samej maszyny.
W kategorii Master podczas tych wyścigów zwyciężył Martin SONKA (Czechy) na samolocie Edge 540 V3, wyprzedzając Juan’a VELARDE z Hiszpanii oraz Pete’a  McLEOD’a z Kanady. A tu sprawdzimy wyniki kategorii Master.

W grupie Challengers zwyciężył Daniel RYFA ze Szwecji. Polak na szóstej pozycji, niestety tym razem bez punktów. Klasyfikację generalną można zobaczyć tutaj.

Zakończenie imprezy uatrakcyjniły pokazy: wojskowego zespołu akrobacyjnego Emiratów na samolotach Aeromacchi, lot dwóch skoczków w wingsuitach, niezwykły pokaz akrobacji na paralotni oraz skoki spadochronowe.

Następny wyścig w San Diego w Kalifornii w dniach 15-16 kwietnia… Stay tuned. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *